Prečo nám v meste treba projektového manažéra?


Milí Medzevčania,

Vo štvrtok nás čaká mimoriadne mestské zastupiteľstvo, ktoré bolo zvolané na základe písomnej žiadosti 6 poslancov mestského zastupiteľstva, ktorí žiadajú zrušenie pozície projektového manažéra.

Pre mňa osobne dosť prekvapujúce, pretože títo poslanci ani počas porád poslancov, ani na zastupiteľstvách, keď majú príležitosť vyjadriť sa aktuálnym témam, plánovaným aktivitám a pýtať sa, túto tému neotvorili.

Mrzí ma fakt, že v dnešnej spoločnosti sa namiesto transparentnej a vecnej diskusie stále niektorí prikláňajú k ohováraniu za chrbtom, šíreniu neoverených informácii a poloprávd, osočovaniu, len, aby sa vyhli konfrontácii a reálnym faktom.

Mnohí mi hovoríte, že v Medzeve to je bežné. Osobne si to nemyslím. Stále som presvedčená, že aj v malom meste ako je Medzev je väčšina obyvateľov rozumná a chápe, že bez štátnych a európskych peňazí, ktoré v súčasnosti tvoria viac ako 50% verejných investícii na Slovensku, sa v meste ďalej nepohneme.

Prihováram sa vám z pozície jedinej projektovej manažérky mesta, mám v odbore viac ako 10 ročné skúsenosti a cez ruky mi prešli mnohé menšie aj veľké projekty v miliónových hodnotách.

Čo spadá pod referát projektového manažmentu a čo je náplňou práce projektového manažéra vo verejnej správe?

Je to iné a v mnohých aspektoch komplikovanejšie ako v súkromnom sektore, ale postupy a metodika sú rovnaké.

Projektový manažér je zodpovedný za komplexný projekt od a do z, od posúdenia, prípravy až po samotnú realizáciu. Projektového manažéra poveruje priamo primátor mesta a to na základe harmonogramu pripravovaných výziev a schváleného programu rozvoja mesta. Za ktorý mimochodom zahlasovali všetci poslanci jednohlasne.

Projektový manažér je zodpovedný za:
  • Vypracovanie projektového zámeru
  • Oslovenie potenciálnych dodávateľov alebo prieskum trhu, po prípade robí verejné obstarávania na projektové dokumentácie podľa hodnoty zákazky
  • Počas prípravy projektovej dokumentácie aktívne komunikuje s vyhlasovateľom výzvy, daným ministerstvo, krajom a dodávateľom, aby zabezpečil súlad projektovej dokumentácie s výzvou
  • Vypracováva prílohy k daným výzvam – v priemere ich je 5 až 7
  • Taktiež zabezpečuje stavebné povolenia k projektovej dokumentácii a povolenia úradov
  • Podieľa sa na realizácii projektu a zabezpečuje udržateľnosť projektu po dobu zmluvne určenú
  • Venuje sa vypracovaniu koncepcie rozvoja turistiky, náučných chodníkov, cykloturistiky a vybudovaniu platformy KamVMedzeve, ktorá má za cieľ združovať informácie a o možnostiach športového, kulinárskeho a zážitkového turizmu v Medzeve a okolí

O konkrétnych projektoch, realizovaných v roku 2023, rozpracovaných a pripravovaných, si viete prečítať na našej Facebookovej stránke Pre Náš Medzev, alebo v Medzevských novinách.

Ako veľký úspech vnímam úzku spoluprácu, ktorú sa nám podarilo nadviazať s Košickým samosprávnym krajom. Vďaka tomu, že sme boli pripravení sa v Medzeve a blízkom okolí plánuje investovať vyše 3mil. Eur na výstavbu Medzev trailu – cyklotrasy z Moldavy nad Bodvou, Jasova do Medzeva. Okrem toho sa plánujú vybudovať a označiť cyklotrasy v okolitej prírode.

Prečo vám o tom píšem? Pretože verím, že hovorím za majoritu obyvateľov, keď budem tvrdiť, že by ma mrzelo a boli by sme hlúpi, ak by sme tieto rozpracované aktivity teraz zahodili do koša. A to len preto, že niektorým sa zdá, že výsledky ešte nevidieť, alebo si myslia, že túto robotu zvládne hocikto na úrade.

Tomu tak nie je. V meste neexistuje referát, ktorý by zastrešoval hore uvedené aktivity. To bol aj dôvod, prečo sa primátor mesta rozhodol o vytvorení tejto pracovnej pozície. Aby sme vedeli flexibilnejšie, rýchlejšie a efektívnejšie reagovať na otvorené výzvy. Pretože ak nevyužijeme posledné programové obdobie 2021- 2027, vďaka ktorému budeme vedieť na Slovensku čerpať takmer 13 miliárd Eur na budovanie ciest, škôl a škôlok, opravu verejných budov, nemocníc, aktivít na rozvoj turizmu, malých podnikateľov atď, premárnime jedinečnú príležitosť vrátiť mestu investičný dlh.

Milí Medzevčania, ak vám nie je rozvoj a budúcnosť nášho mesta ľahostajný, príďte prosím na najbližšie zastupiteľstvo a opýtajte sa vašich poslancov, akú alternatívu ponúkajú. Ako vedia zaručiť dokončenie začatých strategických projektov? Ako vedia zabezpečiť, aby sa plánované aktivity nestopli a mesto nepoľavilo v tempe rozvoja? Akú majú víziu o rozvoji mesta, keď zrazu idú proti tomu, čo svojim voličom vo volebnom pláne sľúbili?

Supervolebná sobota 29. 10. 2022 manuál


O 2 dni sa otvoria dvere do volebných miestností a každý bude môcť ísť podporiť svojho favorita. Nech je ním ktokoľvek, prosím choďte voliť.Spoľahnúť sa, že niekto rozhodne za Vás, alebo slepo veriť, že ten Váš to má isté, môže byť osudovou chybou.

Hovorí sa, že keď nejde o život, nejde o nič. V tomto prípade však ide o život. Od výsledkov sobotných volieb, totiž závisí, aký bude život v našom kraji a meste.

Predĺžený víkend, jesenné prázdniny, dušičky, zlé počasie a hlavne Vaša vôľa a ochota pristúpiť k hlasovacím urnám rozhodnú o účasti a výsledku volieb.Tých pár minút času, ktoré Vám voľby zaberú rozhodnú o tom či budete alebo nebudete čakať na opravný termín ďalšie 4 roky.

V sobotu, 29. 10. 2022 od 07:00 do 20:00 budete VY rozhodovať o tom, kto bude viesť naše mesto a kraj najbližšie 4 roky, či sa pohneme vpred alebo nie. Nepodceňťe to, prosim a dajte jasne najavo Vašim favoritom, že za nimi stojíte, veríte im a podporujete ich v tom čo robia.

Ako teda na supervolebnú sobotu?

  1. Ako budú voľby prebiehať?

    Volič môže hlasovať len v mieste svojho trvalého bydliska, dostaviť sa musí do volebnej miestnosti toho okrsku, v ktorom zozname voličov je zapísaný.

    Po príchode do volebnej miestnosti preukáže svoju totožnosť občianskym preukazom alebo dokladom o pobyte cudzinca

    Okrsková komisia mu vydá 4 farebne odlíšené hlasovacie lístky a 2 farebne odlíšené obálky.

    • Lístky pre voľbu primátora a poslancov do mestského zastupiteľstva budú na ľavom okraji označené sivým pruhom a vkladáme ich do bielej obálky
    • Lístky pre župné voľby budú mať na okraji modrý pruh a vkladáme ich do modrej obálky
    • Na hlasovacích lístkoch pre župana a primátora krúžkujeme len 1 osobu !
  2. Ako dlho budú volebné miestnosti otvorené

    Volebné miestnosti sa otvoria v sobotu 29. Októbra o 07:00 hod., odvoliť bude možné do 20:00 hod. Vyhlásenie oficiálnych výsledkov volieb je naplánované na nedeľu 30. Októbra o 14:00 hod,.

  3. Čo ak chcem zakrúžkovať menej kandidátov do zastupiteľstva.Bude môj hlas platný?

    V Medzeve, krúžkujeme do obecného zastupiteľstva 1 primátora a 11 poslancov. Volič sa môže rozhodnúť, koľko kandidátov, resp poradových čísiel zakrúžkuje, pokiaľ to nepresiahne maximálny počet krúžkov 11. A áno v tomto prípade, ak zakrúžkujete menej ako 11 Váš hlas ostane platný.

  4. Čo ak sa pri krúžkovaní pomýlim

    V prípade ak sa volič pri krúžkovaní pomýli, požiada okrskovú komisiu o nové hlasovacie lístky

  5. Kedy je môj hlas vyhlásený za neplatný

    Hlasovací lístok môže byť neplatný z viacerých dôvodov

    • Počet krúžkovaných kandidátov je vyšší ako maximálny počet povolený (Medzev 11)
    • Neuznajú sa listky, ktoré boli vložené do nesprávnej obálky (KSK Modrá, Obec Biela)
    • Neuznajú sa obálky, ktoré boli vhodené do nesprávnej schránky

Pevne veríme, že sme Vám týmto manuálom priniesli kus osvety. Prosíme Vás aby ste si vopred naštudovali ľudí, ktorých chcete voliť, volebný program a čomu sa kandidáti venovali doteraz, či sú schopní naplniť predvolebné sľuby a plány s ktorými idú do volieb, či majú širokú podporu obce, kraja a sponzorov.

Vieme hospodáriť lepšie. Ako?


Milí Medzevčania,

Jeden malý návod ako dokážeme vaše peniaze poskytnúť Vám:

Zrušíme:

Max 60% mesačnú odmenu primátorovi mesta - 21 000 euro/rok

Max 30% mesačnú odmenu kontrolórovi mesta – 5 600 euro/rok

Zrušíme porady poslancov a komisie, ktoré sú zbytočné. – možná úspora – 30 000 euro/rok.

Zrušíme odmenu zástupcovi primátora - 3 600 euro/rok

Spolu: 60 200 euro/rok

  1. Rok - 2 detské ihriská
  2. Rok - Multifunkčné ihrisko
  3. Rok - Cesty 1 km
  4. Obedy dôchodcom

Je to málo z odmien našich chlebodarcov?

Rekapitulácia mestského hospodárenia Medzev


Milí Medzevčania,

Uplynuli 4 roky a rád by som v mene nás všetkých zrekapituloval hospodárenie nášho mesta pod súčasným vedením a pánom primátorom Mgr. Smoradom, a zároveň poskytli nepriamu odpoveď na často kladenú otázku Vás Všetkých, prečo mesto nemá pri 2,5 miliónovom rozpočte financie.

Zverejnené informácie pochádzajú z čisto verejne dostupných zdrojov zasadnutí mestského zastupiteľstva mesta Medzev, poslaneckého prieskumu a na základe infozákona 211/200 Z.z

Podľa motta Odbornosť A skúsenosti = profesionalita

  1. Zdravotné stredisko

    Spoluúčasť na projekte mala byť 10%, cca 78000 Euro.Momentálne sme s neoprávnenými výdavkami niekde okolo sumy 350 000 a ak nebude mať ambulancia (prevádzkovateľ MPL= mestský podnik lesov) dostatočný počet pacientov, tak sa môže suma vyšplhať z dôvodu navrátenia grantu až na 700 000 euro

  2. Žiadosť o pridelenie a nákup služobného vozidla Škoda Superb

    Primátor predostrel žiadosť o nákup služobného vozidla Škoda Superb pre služobné účely, keďže Škoda Octavia ako obecné vozidlo nevyhovuje požiadavkam na časté presuny. Tento nákup mal byť vedený na MPL = mestský podnik lesov a bol zastavený poslancami ako neopodstatnený. Vozidlo Superb už bolo vytendrované a pokuta 3000 Euro bola zaplatená z mestskej pokladnice.

  3. Odpadové hospodárstvo

    Keďže mesto vyberie na poplatkoch za odpady od občanov cca 70 000 Euro ročne, v roku 2019 sa platilo cca 150 000 ročne firme Kosit. Mesto pristúpilo k reforme odpadového hospodárstva, kde teraz platíme firme Fúra cca 320 000 Euro ročne.Ďalších 60 000 Euro sa platí ročne za bioodpad zo sídliska a panelákov, kde mesto je viazané zmluvou na 2 roky.

  4. Fotografie na stránku mesta

    Fotografie na stránku mesta www.medzev.sk boli zhotovené, vyfakturované a vyplatené spoločnosti Oliver Production s.r.o v hodnote 7 500 Euro.

  5. Právne úkony

    Mesto za 4 roky vyplatilo viac ako 40 000 Euro za rôzne právne úkony a poradenstvo.

  6. Rekonštrukcia mosta v roku 2022

    Pôvodne poslancami schválená nutná rekonštrukcia mosta so schváleným krytím 80 000. Dodatočné práce predražili vyplatenú sumu na 177.111,55 Euro.

  7. Podnet na rekonštrukciu mosta na Štóskej ulici (v uličke oproti Baránku)

    Primátor mesta predložil zámer na rekonštrukciu mosta v hodnote takmer 600 000 Euro. Daný zámer nebol schválený poslancami,keďže neboli predložené ďalšie alternatívy.

  8. Projektové dokumentácie

    Mesto objednalo, vyplatilo, nezrealizovalo projekty a projektové dokumentácie a návrhy v hodnote 80 000 Euro

  9. Predaj obecných pozemkov PZ

    Poslanecké zastupiteľstvo väčšinou schválilo návrh primátora mesta Medzev Mgr. Mateja Smoradu o predaji 5.160 štvorcových metrov pozemkov a lesných porastov za odpredajovú sumu 1 Euro.

  10. Fixné a variabilné náklady v meste Medzev (len niektoré položky)
    • Od 01.01.2021 Mesto Medzev vypláca odmenu zástupcovi primátora vo výške 300 Euro Mesačne, t.j. 3600 Euro ročne
    • V roku 2018 boli odmeny poslancov na úrovni 12 000 Euro ročne. V roku 2022 rozpočet mesta alokuje sumu 48 000 Euro ročne.
    • V roku 2022 mesto alokuje na odmenu pre primátora 60 % z platu a kontrolór 30% z platu, u primátora je odmena okolo 28 000 Euro u kontrolŕa okolo 10 000 Euro
    • Na rok 2022 mesto alokuje na platy zamestnancov mesta 500 000 Euro
    • Na rok 2022 mesto alokuje na chod a prevádzku mestskej polície 300 000 Euro
    • Na rok 2022 mesto alokuje prevádzku kávovaru Musetti v hodnote 72 KG kávy !!
  11. Iné a rozličné témy
    • Žiadosť primátora mesta Medzev Mgr. Mateja Smoradu o náhradu cestovného z Košíc mesačne vo výške 600 Euro. Zamietnuté poslancami, keďže pán Smorada si uvádza trvalý pobyt v Medzeve.
    • MPL = mestský podnik lesov vyviedol za 4 roky zisk 870 000 Euro do obecnej pokladnice, použitý na ?
    • Pôžička z banky na rekonštrukciu mosta v hodnote 200 000 Euro (pri nástupe primátora Smoradu pred 4 rokmi mala obec na rezervnom účte 1 000 000 Euro po pani primátorke Flachbartovej).
    • Plot 17 Bytovka. Obec platí 250 Euro mesačne za prenájom plota už skoro 3 roky a nie je schopná postaviť vlastné oplotenie.

Na základe týchto pár príkladov by som chcel ako súčasný poslanec mestského zastupiteľstva vyvrátiť všeobecný mýtus o tom že Medzev konštantne nemá financie. Aj na základe tohto hospodárenia sú poslanecké návrhy ako odpustenie zvýšenia školného v materskej škole vo výške 6 000 Euro zamietnuté poslaneckou väčšinou..

Vyzývam všetkých občanov, aby poriadne zvážili, komu odovzdáte svoj hlas 29. Októbra. Naštudujte si, čo pre Vás kandidáti spravili, spravia, sú ochotní spraviť. Naše mesto potrebuje ísť cestou rozvoja, nie zadlženia a rovnako cestou profesionálneho vedenia mesta s poslancami ako partnermi.

Ďakujem Vám pekne, že ste tento článok dočítali do konca.

Chceme viac pre naše deti v Medzeve


Ako matke mi samozrejme záleží na vzdelaní našich detí, a tak ako všetci, chcem pre ne len to najlepšie. Pamätám si na časy, kde sme v Medzeve mali dve materské školy, kde bola výučba cudzieho jazyka samozrejmosťou, prechádzky do prírody, atď. Tak isto, ako sa rodičia nemuseli báť, či dieťa s kapacitných dôvodov príjmu do škôlky alebo nie.

Pred pár rokmi sa rozširovala MŠ na Mariánskom námestí. Mesto sa vtedy rozhýbalo len na základe tlaku rodičov, ktorí apelovali na vedenie, že musí situáciu s nedostatkom miesta v škôlke riešiť. Ak mesto chce, aby mladí ľudia neodchádzali, musí im vytvoriť podmienky na to, aby tu ostali žiť. Stavebné pozemky, materská škola, jasle, kvalitná a dostupná zdravotná starostlivosť atď.

Sme v roku 2022 a vidíme, že máme síce jednu predraženú budovu na pozemku škôlky, ale len jednu triedu. Klasicky je táto obrovská miestnosť energeticky náročná na údržbu, neviedla sa žiadna verejná diskusia s odbornou verejnosťou a rodičmi, bolo to klasicky tak, ako za posledné roky- za veľa peňazí málo muziky.

Aj v roku 2022, počet detí rastie, nie naopak. Triedy sú plné na maximum, máme 21 detí v triede a chcem zložiť jednu obrovskú poklonu celému učiteľskému zboru za ich obetavosť pre naše deti v týchto podmienkach.

Čo sa za posledné 4 roky urobilo mesto pre deti?
  • Ihrisko máme stále len jedno. V iných obciach má pomaly každé sídlisko vlastné ihrisko, alebo ihrisko, ktoré sa aspon udržiava. Nie len na výzvu občanov.
  • Prečo mesto neparticipuje na projektoch, kde stačí poskytnúť pozemok?
  • Prečo stále nemáme dopravné ihrisko?
  • Prečo mesto nezabezpečilo germicídne žiariče počas COVIDu do škôl a škôlok a museli ich sponzorovať rodičia?
  • Žiadosť poslancov o poskytnutie financií vo výške 6000 Euro na kompenzáciu školného do konca roka z dôsledku vysokej inflácie a krízy bola zamietnutá, pretože nie sú peniaze. Ako je možné, že mesto, ktoré hospodári s ročným rozpočtom 2,5 mil Eur nemá 6000 Eur pre deti? Kde sú tie peniaze?
  • Prečo mesto neprispieva deťom na stravu? Zas a znova sa spoliehajú sa na rodičov, na ich sponzoring.
  • Mesto absolútne odignorovalo výzvu on MPSSR na výstavbu inkluzívneho detského ihriska. Určite by sa našli medzi rodičmi sponzori, ale je dôležité, aby podnet prišiel z mesta.
  • Príspevok vyhradený na kultúrne aktivity pre škôlky je smiešny. Áno, mali sme COVID, ale pre deti sa v meste nič neorganizuje, nemajú kde tráviť voľný čas. Mesto nemá záujem vytvoriť priestory pre komunitné centrum, nemá záujem riešiť prorodinnú politiku. Rovnako nepracuje na koncepcii, ako prilákať mladých ľudí do mesta.

Ako som spomínala na začiatku, toto nie je v žiadnom prípade kritika mierená na učiteľov, ale na mesto a terajšie vedenie, pretože som presvedčená, že v meste s takýmto rozpočtom sa financie na vyššie uvedené témy nájdu. Stačí rozumne a efektívne hospodáriť.

Na záver by som Vás všetkých chcela poprosiť, venujte chvíľu času a preštudujte si volebný program kandidátov na primátora, aj poslancov. Váš hlas môže veľa zmeniť, preto si dobre zvážte komu ho dáte. Položte si, pre mňa napríklad, veľmi dôležité otázky. Aké má tento človek vzdelanie? Má deti, rodinu a býva vôbec v Medzeve? Ako sa správa k menšinám, seniorom a slabším? Vie dokladovať svoje príjmy a vysvetliť svoj majetok?

Ako kandidátka na poslankyňu sa chcem aktívne venovať tematike školstva, možnostiach voľnočasových aktivít pre deti. Pretože deti sú naša budúcnosť.

Podporte nás 29. októbra svojim hlasom a dajte nám možnosť zmeniť mesto na lepšie a krajšie miesto pre nás všetkých.

O cyklistike a cyklochodníkoch v Medzeve


Z volebných novín terajšieho pána primátora som si so záujmom prečítala dobnú správu o cyklochodníku z Medzeva na Úhornú. Má to však háčik, bude sa realizovať len ak vyhrá voľby do KSK pán Suja. Nechcem predbiehať udalosti, ale tento scenár je veľmi nepravdepodobný.

Na začiatok by som rada ponúkla trochu teórie ohľadom výstavby cyklotrás a prečo musí byť mesto viac aktívne pri tak dôležitej aktivite ako je obecná, alebo regionálna cyklostratégia. Je dôležitou súčasťou rozvoja cestovného ruchu v našom regióne.

Cykloturistika zažíva v celej Európe za posledné roky obrovský rozmach, inak tomu nie je ani na Slovensku. Obce vidia, že výstavbou infraštruktúry a správnou stratégiou dokážu navýšiť počet turistov v obci, čo samozrejme pomáha k rozvoju regiónu, rozvoju služieb, samozrejme vytvoreniu nových pracovných miest a celkovej rozpoznateľnosti obce a regiónu.

Medzev a jeho okolie majú priam ideálne podmienky na cykloturistiku, či už klasickú, alebo pre Ebiky, ktoré ponúkajú nenáročnú formu turistiky pre všetky vekové kategórie.

Ako teda vyzerá také plánovanie cyklostratégie?

Budovanie cyklochodníkov je projektovo náročná úloha. Vypracovanie koncepcie, spolupráca s okolitými obcami a krajom je kľúčová. Pri správnom plánovaní cyklotrás, by vždy začiatok a koniec mal byť na námestí, aby návštevník cyklista alebo turista navštívil miestnu reštauráciu, oddychovú zónu, mal si kde odložiť bicykel, mal k dispozícii malú servisnej jednotky a nabíjačku na elektrobicykel.

Jasným zámerom nášho mesta by malo byť kruhové plánovanie cyklotrás (cyklotrasa začína a končí v Medzeve na námestí) a spolupráca s okolitými obcami. Spoločné projektovanie a výstavba sú dôležité, aby sa rozdelili náklady, čo samozrejme zníži konečnú cenu projektu. Na pridanej fotke si už viete na tomto základe predstaviť prvé kruhy, ktore v dnešnom stave vôbec nie je náročné zrealizovať.

Pred ich realizáciou však obce musia riešiť projekt, majetkoprávne vysporiadanie, finančné krytie i verejné obstarávanie. Tieto procesy trvajú rôzne dlho, v závislosti od zložitosti technického riešenia, počtu dotknutých majiteľov pozemkov, spôsobu financovania (vlastné zdroje, EÚ fondy, dotácie). Navyše niekedy v trase cyklocesty vedú siete (voda, plyn, kanál), ktoré chcú správcovia meniť, či opravovať a preto je a musí byť záujmom obcí sa s nimi dohodnúť.

Konečným výsledkom má byť ucelený systém cyklotrás a chodníkov s rôznym povrchom, náročnosťou a zároveň súbežne výbavou z pohľadu infraštruktúry a ďalšieho oddychového zabezpečenia vo forme lavičiek, altánkov a podobne. Novovytvorená rezervácia slávnostne otvorená pred pár týždňami je fajn, ale príde mi nekoncepčná a nijako nepomáha ďalšiemu rozvoju turistiky. Je to izolovaná forma atrakcie, ktorá nie je žiadnym východiskovým bodom a priamo sa nespája s námestím ani ničím iným v okolí.

Na záver by som rád spomenula dôležitú vec, ktorú v našom meste vníma snáď každý rodič .Z dôvodu zdevastovanej infraštruktúry sú v perimetri mesta úplne minimálne možnosti, kde sa dá s deťmi bicyklovať, naučiť deti bicyklovať a viesť ich k športu od mladého veku. Cesty a chodníky sú pre deti nebezpečné, väčšina z nich vedie do a z kopca a nie je miesto na dopravnú výchovu ani na bezpečné bicyklovanie sa. V perimetri mesta sa nachádzajú pozemky, ktoré majú rozlohu na projekt dopravného ihriska a pridaných zariadení. Pridávam fotky projektov realizovaných primárne technickými službami obcí, kde sa chodníky rekonštruovali pomocou dotácii ako súčasť cyklomagistrál.

Mrzí ma, že mesto nevyužíva svoj potenciál a spolupracuje len s tými, ktorí si obliekajú rovnaké politické tričko ako primátor.

Faktom ostáva, že za posledné 2 roky, mesto Medzev participovalo v minimálnom množstve projektov, priamo ovplyvňujúcich dianie v meste, turistický a športový rozvoj. Ak cestujete po Slovensku, skúste sa poobzerať po okolí, väčšina malých miest, obcí, má v centre mesta informačný kiosk, informačné tabule, alebo aspoň vyznačené turistické chodníky a trasy, ktoré si ľahko viete vyhľadať v aplikácii alebo na webe.

Reakcia na status hlavného kontrolóra mesta Medzev


Vážený p. kontrolór, je pre nás nepochopiteľné, že sa vyjadrujete k veciam, ktoré nie sú vo Vašej náplni práce, teda ku veciam, ktoré sa netýkajú Vašej kontrolnej činnosti v meste Medzev. Nemáme totiž vedomosť o tom, že ste sa stali hovorcom mesta Medzev alebo hovorcom a zástupcom Mestského podniku lesov s.r.o.. K Vašim právnym úvahám sa nebudeme vyjadrovať, pretože je to Váš súkromný názor (resp. názor právneho zástupcu Mestského podniku lesov JUDr. Sotolářa) a na ten má právo každý občan (rovnako ako ho má náš kandidát na primátora Radoslav Gedeon, ktorý vychádza z ustanovení zákona o obecnom zriadení).

Odporúčame aj Vám opätovne si preštudovať podrobne tento zákon o obecnom zriadení, ktorý jasne definuje úlohy a kompetencie hlavného kontrolóra obce/mesta. Vo vzťahu k obchodnej spoločnosti Mestský podnik lesov Medzev s.r.o. sú Vaše kompetencie v zmysle uvedeného zákona obmedzené a sú definované ako „kontrola hospodárenia výlučne týkajúca sa majetku mesta v tejto spoločnosti“. Z uvedeného jasne vyplýva, že máte oprávnenie kontrolovať iba veci súvisiace s majetkom mesta v mestskom podniku lesov, teda konkrétne nakladanie s prenajatými lesnými pozemkami a porastami, ktoré sa na nich nachádzajú. V žiadnom prípade nemáte čo hovoriť do prebiehajúcich súdnych konaní, ktoré nesúvisia s majetkom mesta Medzev a teda s Vašou kompetenciou, ani do celého hospodárenia podniku lesov, keďže hospodárenie sa netýka iba hospodárenia na lesných pozemkoch (ale napr. sa týka poskytovania zdravotnej starostlivosti). Na základe uvedeného by Vám nemalo byť zo strany štatutára mestského podniku lesov (konateľa) ani umožnené nahliadať a kontrolovať úplne všetky účtovné a iné doklady, ktoré priamo nesúvisia s majetkom mesta, napr. by ste nemali kontrolovať nič čo sa týka ambulancie všeobecného lekára, ktorá je majetkom Mestského podniku lesov a nie mesta Medzev, nemali by ste kontrolovať ani hodnotiť činnosť štatutára atď.. Kontrolu v celej s.r.o. v plnom rozsahu zabezpečuje jedine dozorná rada a dozorná rada kontroluje aj činnosť konateľa (nie kontrolór mesta).

Na druhej strane ste si dovolili rozdeliť vedenie Mestského podniku lesov na akési „staré“ a „nové“. Bohužiaľ ste si neuvedomili tú skutočnosť, že ste kontrolórom mesta Medzev od roku 2016 a Marcel Pačay ako zástupca „nového“ vedenia bol menovaný do funkcie až v 12/2020. Teda 4 roky ste ako kontrolovali činnosť mestského podniku lesov? Nie je z Vašej strany alibistické sa teraz postaviť za úspechy „nového“ vedenia? Keď sa nedarí môže za to „staré“ vedenie a keď je úspech tak za ním stojíte všetci ? K tomu je nutné ešte dodať, že ako kontrolór ste priamo zodpovedný, že sa nesplnil Lesný hospodársky plán, pretože Vy ste mali kontrolovať prioritne jeho plnenie. Na dôvažok musíme pripomenúť, že ste s p. terajším primátorom zaviedli v Mestskom podniku kontrolné dni, teda je otázka čo ste robili na týchto kontrolných dňoch ak nebol plnený lesný hospodársky plán? Teda, že sa nepožiadalo o dotáciu na sumu 200.000 Eur a že sa uvedená suma nemohla investovať do našich lesov je aj Vašou zodpovednosťou, z ktorej sa neviete nijako vyviniť.

Ako občanov mesta Medzev nás zaujíma Váš názor na veci, ktoré súvisia s Vašou kontrolnou kompetenciou, dotýkajú sa majetku mesta Medzev a zaujíma nás akým spôsobom konáte v týchto prípadoch:

  1. občanom mesta Medzev zaujíma a privítali by bližšie informácie k nelegálnemu výrubu lesa v časti Pivring nad Štromplovou záhradou (údajne sa jedná o plochu 8 hektárov, ktorá bola údajne celá vyrúbaná), aký je Váš postoj kontrolóra v tejto veci, aké právne kroky ste urobili na získanie náhrady vzniknutej nemalej škody, ktorá takýmto spôsobom vznikla na majetku mesta,
  2. rovnako občanov mesta Medzev zaujíma Váš postoj k predaju 5077 m2 lesného pozemku za cenu 1,- EUR (slovom jedno euro), či je daný predaj podľa Vás v súlade so zákonom a internými predpismi mesta a či rovnako v tomto prípade robíte právne kroky.

Zákon o obecnom zriadení Vám prikazuje vykonávať kontrolnú činnosť nezávisle a nestranne. Ak tomu tak nie je, bolo by podľa nás potrebné vyvodiť osobnú zodpovednosť, ale to už žiaden zákon neprikazuje a je len na osobnom postoji a hodnotách každého človeka.

Prečo spolupráca so zástupcami rómskej komunity


Ctení spoluobčania, určite ste zaregistrovali, že na našej kandidátke „Pre náš Medzev“ máme aj zástupcov rómskej komunity. Podľa nás dlhoročne neriešený rómsky „problém“ už nedokážeme vyriešiť bez pomoci „zvnútra“ danej komunity. Oslovili sme preto rómskych lídrov, ktorí majú určité postavenie v komunite a ich hlas v komunite vie zavážiť, aby sme spoločne začali krok za krokom riešiť problémové oblasti – fetovanie, alkoholizmus, vyberanie smetných nádob malými deťmi, neporiadok na uliciach, „vylihovanie“ na lavičkách v parku, drobné krádeže, prisťahovalectvo cudzích rómov, nelegálna výstavba a najmä časť drevená ulica atď. . Na druhej strane rómovia nás žiadajú, aby sa im pomohli vyriešiť ich dlhodobý problém s legalizáciou pozemkov (opätovne pripomíname, že sú ochotní zaplatiť za pozemok reálnu cenu a nie cenu 1 Euro), aby sa zriadili rómske hliadky na zabezpečenie bezpečnosti ich detí v osade a vybudovala sa základná infraštruktúra (najmä cesta).

Sme nesmierne potešení z ich prístupu a máme za to, že táto spolupráca by mohla byť obojstranne prospešná pre naše mesto a všetkých jeho obyvateľov. V najbližšom programovom období je vyčlenených na rozvoj rómskej komunity viac ako 900 mil Eur z fondov EÚ, budeme bojovať za to, aby boli sme takto získali zdroje na rozvoj tejto komunity a zlepšenie ich života v našom meste. Musíme si tiež uvedomiť, že rómska komunita čoskoro bude tvoriť polovicu obyvateľov nášho mesta a to nie je stav, za ktorý nesieme zodpovednosť my, ktorí to chceme riešiť, ale predošlé vedenia mesta, ktorý v tejto oblasti za 30 rokov neurobili vôbec nič. Drevená ulica sa v priebehu posledných štyroch rokov opäť narástla o cca. 100 obyvateľov, rovnako tam narástol počet fetujúcich.

Naši kandidáti sú síce rómovia, ale takí, s ktorými sme spoločne sedeli v školských laviciach, majú ukončené vzdelanie, pracovali niekoľko rokov v zahraničí a teraz pracujú na Slovensku (Magna, Rosenberg, Eucos). V ich blízkom okolí a pod ich vedením vyrastá mladá generácia, ktorá rovnako chce meniť postavenie rómov v spoločnosti a najmä tých najchudobnejších, sami oslovili nadáciu Milana Šimečku, s finančnou pomocou ktorej chcú zachytávať chudobné deti hneď po škole a robiť pre nich program, aby tieto deti nešli vyberať smetné nádoby alebo sa nepotulovali po meste alebo osade. Ďalej títo mladí ľudia chcú založiť vlastné občianske združenie, cez ktoré chcú pomáhať tým najchudobnejším, aby aj tí mali prístup aspoň k základným životným potrebám a najmä aby neprepadli už v rannom veku alkoholu a fetovaniu.

Veľa vecí si vedia urobiť bez akejkoľvek pomoci, napr. sme im zabezpečili štrkodrvu na opravu ciest a cesty si už opravili vo vlastnej réžii s tým, že zapojili do práce veľkú časť rómskej osady. Za posledné štyri roky sa v rómske osade urobil jedine výdajník vody na čipy, teda stoja úplne na pokraji záujmu vedenia mesta. Myslíme si, že bez spolupráce medzi rómskou komunitou a súčasnou majoritou sa nezlepší súčasná situácia s rómami v našom meste a obávame sa, že nečinnosťou a ignorovaním existujúceho stavu hrozí v najbližšej dobe zánik väčšinového postavenia „bielych“ v meste Medzev.

O detskom Ihrisku


Téma detského ihriska je často skloňovaná rodičmi v našom meste. Jediné detské ihrisko na sídlisku Mladosť je v žalostnom stave a z môjho pohľadu tiež nebezpečné nakoľko sa pod mnohými komponentmi ihriska nenachádza plocha tlmiaca náraz.

Jedna z posledných úprav ihriska bola realizovaná až po výzve občanov na Technické služby na odstránenie havarijného stavu oplotenia, kde hrozilo nebezpečenstvo úrazu a zranenia a opravy hracích prvkov. Ihrisko v tej dobe nesplňalo ani základné bezpečnostné normy a mestu hrozila pokuta v hodnote 200000 euro a uzavretie jedineho mestskeho ihriska.

Okolie je zarastené a pasivitou zriaďovateľa ihriska sú často hracie prvky nefunkčné niekoľko dní, čo negatívne vplýva na bezpečnosť detí.

Na ihrisku chýba pravidelná údržba okolia, je absolútne neprijateľné, aby ihrisko, kde sú deti od najmenšieho veku malo nepokosenú trávu, pravidelne nevymieňaný piesok v pieskovisku ako aj uzamykanie po skončení prevádzkových hodín. Zlepšenie by som priniesol najmä zvýšením bezpečnosti ihriská pravidelnou a včasnou údržbou, rovnako aj dobudovaním plôch tlmiacich náraz.

Určite sa budem presadzovať o uzamykanie ihriska po skončení prevádzkových hodín a monitorovanie ihriska kamerovým systémom. Okolie ihriska si viem predstaviť osadením edukačných tabúľ a atrakciami pre najmenších. Pevne verím že sa nášmu tímu pod vedením Rada Gedeona podarí dobudovanie ihriska hodného mesta, naše deti si to predsa zaslúžia!

Protizákonné zmeny v dozornej rade Mestského podniku lesov v roku 2022


V marci roka 2022 sa vzdal členstva v dozornej rade predseda dozornej rady Ing. Vladimír Pačay. Primátor sa však rozhodol obísť schvaľovací proces nového člena dozornej rady v mestskom zastupiteľstve a vymenoval nového predsedu dozornej rady v podniku lesov a to Ivana Sopka z Poproča, člena Poľovníckeho združenia (PZ) Dubina Medzev. Keď som vystavil kritike tento jeho postup, že sa jedná o porušenie zákona o obecnom zriadení, bol som aj ja odvolaný z dozornej rady Mestského podniku lesov. Na moje miesto opäť bez schválenia mestským zastupiteľstvom bol menovaný František Štrömpl, rovnako člen PZ Dubina Medzev. Spolu so starými (pôvodnými) členmi dozornej rady Jánom Imlingom, člen PZ Dubina Medzev a Jánom Štefánim, členom PZ Dubina Medzev ostal v dozornej rade už iba jeden nečlen PZ Dubina Medzev - Ivo Štefanovie. Nakoniec aj ten bol v auguste 2022 odvolaný, bez uvedenia akéhokoľvek dôvodu a bez toho, aby mu to bolo čo i len oznámené a vymenovaný bol nový člen Ing. Jozef Breuer, zať Rudolfa Bučka, člena PZ Dubina Medzev a poslanca mestského zastupiteľstva. Takže kontrolu nad hospodárením v podniku lesov v podstate kompletne ovládli členovia PZ Dubina Medzev.

Uvedené menovania nových členov dozornej rady primátorom mesta napadli žalobou na súde poslanci mestského zastupiteľstva Medzev Rajmund Antl, Gabriel Böhm a Valentín Palačik. V zákone o obecnom zriadení je uvedená kompetencia schvaľovať členov dozornej rady výlučne zverená mestskému zastupiteľstvu. Uvedení poslanci bránia svoje právo schvaľovať odvolanie a menovanie členov dozornej rady. Na uvedené som aj ja upozornil všetkých poslancom mestského zastupiteľstva na ich zasadnutí, avšak nikto z tých, ktorí stoja na strane primátora neuviedol, prečo uvedený nezákonný postup schvaľujú.

Na záver potrebujem dodať, že právny názor primátora, že jeho postup je správny, odobril JUDr. Sotolář „odborným posudkom“, za ktorý mestský podnik lesov zaplatil 2.300 Eur. Podobne prebral v sporoch právne zastupovanie Mestského podniku ten istý JUDr. Sotolář, minimálne za jeden spor mu zaplatíme ďalších 2.300 Eur. Namiesto toho, aby primátor postupoval podľa zákona, budeme vyhadzovať peniaze na právnikov? Nepochopiteľné. Na druhej strane kontrolovať hospodárenie Mestského podniku lesov budú spriaznené osoby s primátorom – členovia PZ Dubina Medzev? Čo sa bude diať s našimi lesmi? Na zasadnutí zastupiteľstva som sa na túto kontrolu pýtal primátora a poslancov a primátor sa vyjadril, že si to mám zistiť, akým spôsobom však neuviedol, keďže na kontrolu nemám žiadne oprávnenie.

Na našom spoločnom majetku – mestským lesom, mi skutočne záleží a nedovolím, aby sme boli okradnutí v prospech niekoľkých záujmových osôb, som za to, aby kontrolu v Mestskom podniku lesov vykonávali všetci poslanci mestského zastupiteľstva, preto by som navrhol túto zmenu, ktorá by bola na prospech nás všetkých.

Mestský podnik lesov Medzev s.r.o.


V Mestskom podniku lesov s.r.o. sa začali diať „veci“ na konci roka 2020. V tom čase poslanci mestského zastupiteľstva rozhodli, že jediným zástupcom vlastníka, teda mesta Medzev, v podniku lesov, bude už len štatutárny zástupca mesta – primátor mesta. Treba povedať, že uvedené je legislatívne krok správnym smerom, pretože doterajší stav, kedy mesto Medzev ako vlastníka zastupovali na zhromaždení vlastníkov všetci poslanci mestského zastupiteľstva bolo v rozpore so zákonom. Poslanci mestského zastupiteľstva však trvali (tiež správne) na vytvorení dozornej rady v podniku lesov, a to z dôvodu, aby hospodárenie podniku lesov niekto kontroloval, v opačnom prípade, by o jeho činnosti rozhodoval iba jediný človek – primátor mesta. Dozorná rada je orgán, ktorý kontroluje konateľa pri výkone jeho funkcie ako aj kontroluje hospodárenie v podniku lesov. Nikto iný nemá takýto silný mandát kontroly, ani kontrolór mesta. Dozorná rada bola schválená mestským zastupiteľstvom v marci 2021 a v máji 2021 boli schválení mestskými poslancami prví členovia dozornej rady. Jedným z týchto členov som sa stal ja - Radoslav Gedeon a môj kolega Ivo Štefanovie.

Prvé zasadanie dozornej rady sa uskutočnilo v júli 2021. Hneď na prvom rokovaní som upozornil na dva závažné nedostatky v hospodárení podniku lesov:

  1. Mestský podnik lesov Medzev nepožiadal o dotáciu na mimoprodukčné funkcie lesov (termín podania žiadosti bol do 15.6. 2021). Jedná sa o dotáciu, na ktorú má nárok každý obhospodarovateľ lesa, ktorý dodržal Lesný hospodársky plán v predošlom 10 ročnom období. V prípade nášho podniku lesov sa takmer s určitosťou jednalo o maximálnu výšku dotácie a to o sumu 200.000 Eur. Na moju otázku som dostal rozporuplné odpovede, konateľ Mestského podniku lesov sa vyjadril, že neboli urobené úkony v rámci Lesného hospodárskeho plánu, teda neboli vykonané najmä prebierky v porastoch do 50 rokov veku. Nepochopiteľné! Zamestnávame Odborného lesného hospodára (ročné náklady 14.000 Eur) a zamestnávame 3 lesníkov a nemáme urobené predpísané zásahy v porastoch? Kto nesie zodpovednosť za túto škodu, ktorá vznikla nepodaním žiadosti a kto nesie zodpovednosť, že sa nerobia v lesných porastoch predpísané zásahy? Podobnú otázku som položil aj Kontrolórovi mesta, ktorý je zodpovedný za kontrolu ako sa hospodári s majetkom mesta, ten sa vyjadril už inak a to, že sa tvorila dozorná rada a nebol čas riešiť žiadosť o dotácie?! Každopádne Mestský podnik lesov prišiel v roku 2021 o dotáciu vo výške 200.000 Eur, ktorú mohol investovať napr. do opravy poškodených ciest v Šugove alebo Pivringu. O koľko mohlo byť hospodárenie v roku 2021 úspešnejšie?
  2. Keďže od júna 2021 neuveriteľným spôsobom rástli predajné ceny dreva, a to najmä ihličnatého a nielen v Medzeve, ale na celom Slovensku, pri nezmenených cenách na ťažbu dreva, bolo jasné, že sa dosiahne mimoriadny zisk. Mojou otázkou bolo, ako sa využije tento zisk, ktorý sa už nikdy nemusí opakovať, či ho nevyužijeme na investície do lesa, na opravy ciest a výstavbu nových ciest v lese prípadne na rozšírenie náučného chodníka. Odpoveď bola, že to už majú vyriešené. Mali. Celý zisk, spolu v sume 300.000 Eur sa formou nájmu previedlo do rozpočtu mesta Medzev, kde sa tento zisk celý „utopil“. V podniku lesov ostalo necelých 10.000 Eur v akomsi rezervnom fonde na obnovu lesa. Musím povedať, že či už na zasadnutiach dozornej rady alebo na zasadnutiach mestského zastupiteľstva som sa snažil presviedčať o ponechaní aspoň časti zisku na investície do lesa, konkrétne do pokračovania výstavby náučných chodníkov alebo na obnovu zničených lesných ciest. Neúspešne!

Dôvodom potreby previesť celý zisk do rozpočtu mesta bolo, že „mesto nemá peniaze, lebo štát si neplní svoje povinnosti“ (citujem poslanca mestského zastupiteľstva Igora Smoradu). Od kedy je toľko kritizované OĽANO vo vláde, štát si plní svoje povinnosti na výbornú, čo sa týka dotácií tie posiela presne načas (čo sa nedá povedať o vláde Petra Pellegriniho), teraz sú dotácie vyplácané v zákonných termínoch, predošlá vláda meškala aj 6 mesiacov, čo bolo okrem iného v rozpore so zákonom. Rovnako podielové dane, ktoré vypláca samosprávam štát a z ktorých najmä financuje svoj chod mesto, si v roku 2021 plnil štát na 104%, teda ak by sa hospodárilo v Medzeve zodpovedne, nebol by absolútne žiaden problém použiť minimálne 150.000 Eur z lesov či už na rozvoj lesa alebo na rozvoj mesta. Máte pocit, že tomu tak bolo? Ja nie.

V prípade úspešného zvolenia jednoznačne presadíme, aby v prípade pozitívneho vývoja zisku bolo jeho prioritou spätné investovanie do lesa, do výstavby nových zvážnic, potrebných na ekonomickú ťažbu, ako aj výstavby nových turistických a cyklistických chodníkov, odpočívadiel, obnovu ciest a tajchov v našich dolinách. Rovnako považujeme za potrebné vykonať vodozádržné opatrenia na zachytenie vody v lese, keďže určite budú pokračovať extrémne výkyvy počasia, či už dlhé suchá alebo prudké lejaky. Časť zisku navrhujeme použiť aj na financovanie investícií v našom meste na jeho rozvoj, najmä na športoviská a detské ihriská.

Medzev a problém pozemkov


Téma: Rómska osada

Nevysporiadané vlastnícke vzťahy k pozemkom a nelegálna výstavba


Rozširovanie rómskej osady je „tŕňom v oku“ nejedného občana mesta Medzev. Deje sa to prevažne na úkor vlastníkov pozemkov v uvedenej lokalite. Rovnako samotný rómovia nemajú schopnosť sami si vysporiadať pozemky, keďže vlastníctvo v osade je veľmi rozdrobené a mnohí vlastníci pozemkov žijú mimo Slovenskej republiky. Za stav, ktorý je v súčasnosti v rómskej osade nesie do určitej miery zodpovednosť mesto Medzev. Konkrétne stavebný úrad, ktorý je zodpovedný za dodržiavanie územného plánu a stavebných zákonov v meste Medzev. Stavebný úrad roky ignoruje situáciu v osade. Našou snahou je napraviť súčasný stav a to nielen v rómskej osade, a nastaviť pravidlá do budúcnosti, aby nedochádzalo k porušeniam zákona a platného územného plánu.

V prvom rade je potrebné k napraveniu súčasného stavu v rómskej osade vysporiadať vlastnícke vzťahy ku všetkým pozemkom, keďže mnohí rómovia majú prostriedky na kúpu pozemku, ale nevedia od koho ho majú kúpiť, pretože súčasné vlastníctvo pozemkov, tak ako v celom Medzeve, je častokrát vo vlastníctve viacerých osôb a najmä veľa podielov spravuje Slovenský pozemkový fond (SPF). Vysporiadanie vlastníctva k pozemkom je dôležité aj z hľadiska plánovania infraštruktúry, aby sa dali realizovať stavby ako cesta, chodníky, verejné budovy a podobne. V súčasnosti už prebieha proces vysporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom v rómskej osade a to formou jednoduchých pozemkových úprav. Financované je to z európskych peňazí, takže to nemusí financovať mesto. Proces jednoduchých pozemkových úprav, tak ako je zvykom na Slovensku, bude trvať niekoľko rokov.

Po vysporiadaní vlastníctva nasleduje druhý krok, kedy súčasný užívateľ pozemku bude mať možnosť pozemok si kúpiť alebo inak obstarať napr. prenajať, pretože bude jasné, kto konkrétny pozemok, kde sa nachádza jeho stavba, vlastní. Tu si treba uvedomiť tú skutočnosť, že stavba v zmysle Občianskeho zákonníka nie je súčasťou pozemku, teda pozemok a stavba na tomto pozemku nemusia mať jedného vlastníka. Každopádne o cene za predaj alebo prenájom pozemkov vo vlastníctve mesta Medzev bude rozhodovať mestské zastupiteľstvo, ktoré jediné rozhoduje o majetku mesta.

Tretím krokom bude potreba súčasné „nelegálne“ stavby legalizovať. Aktuálny stavebný zákon umožňuje dodatočne požiadať o stavebné povolenie, je to však na stavebnom úrade, aby vlastníkov stavieb k tomuto kroku vyzval. Týmto bodom by sa urobila hrubá čiara za súčasným stavom.

Štvrtým a najdôležitejším krokom je, aby sa zabránilo ďalšiemu nelegálnemu rozširovaniu rómskej osady, aby sa ďalšia výstavba v rómskej osade realizovala výlučne v zmysle stavebného zákona a v súlade so schváleným územným plánom. To je úloha mesta a stavebného úradu, ktorý musí byť dôsledný pri dodržiavaní zákonov v meste Medzev. Uvidí sa, či bude dokončená reforma stavebného zákona, keďže od 1.1.2024 by mali stavebné úrady prejsť pod Okresné úrady.

Treba však pravdivo pomenovať veci v Medzeve, nielen rómovia, ale všetci občania a najmä mesto Medzev, by mali byť motivovaní dodržiavať zákon a vlastnícke právo vlastníka pozemku. Keďže zákon definuje stavbu ako „stavebnú konštrukciu postavenú stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu“, ruku na srdce, či aj my všetci nemáte doma takúto „nelegálnu“ stavbu, napr. altánok, prístrešok, oplotenie a podobne.

Na záver by som len dodal, že Medzev, tak ako aj iné katastrálne územia obcí a miest trápi veľká rozdrobenosť pozemkov a nevyriešené vlastnícke vzťahy. Ak chce mesto napredovať musí byť prioritou mesta vysporiadavanie pozemkov, aby sa mesto mohlo ďalej rozvíjať. Ucelene to vyriešia iba pozemkové úpravy, avšak je to možné aj postupnými krokmi. V súčasnosti nemá mesto Medzev vysporiadané žiadne územie na výstavbu nových rodinných domov, občania (rómovia aj nerómovia) sú odkázaní iba sami na seba, na svoju šikovnosť, pri vybavovaní pozemkov, ak si chcú postaviť legálne nový rodinný dom. Ak chce mesto, aby najmä mladí ľudia neodchádzali z mesta, musí mať jasný cieľ a investovať energiu a financie do vysporiadania pozemkov, a k tomu prispôsobiť územný plán. Vo svojom súčasnom zamestnaní riešim problematiku vyporiadania vlastníckych vzťahov, takže viem presne definovať problémy a úskalia takéhoto konania. Nemusíte mať však obavu, so svojim tímom sme pripravení čeliť tejto výzve.

S úctou
Radoslav Gedeon a tím „Pre náš Medzev“

O mne


Bývanie a osobný život

Narodil som sa 9.9.1976 v Košiciach Šaci, od svojho narodenia som vyrastal na Sídlisku Mladosť až do 28.7.1984, kedy sme sa presťahovali do novopostaveného domu na Partizánskej ulici. Dodnes si pamätám, že v deň sťahovania som bol v kine Kozmonaut v Medzeve na film Poklad na striebornom jazere a rovno z kina som šiel už do nového domu. V roku 2002 som sa oženil s Martinou a spolu sme sa hneď po dokončení rekonštrukcie, nasťahovali do mestskej bytovky na Mariánskom námestí. V roku 2003 sa nám narodila dcéra Emma. Po náhlom úmrtí mojej mamy som sa s rodinou opäť vrátil na Partizánsku ulicu, kde žijeme dodnes.

Vzdelanie

V Medzeve som navštevoval jasle, materskú školu a od roku 1982 základnú školu v Medzeve. Základná škola a najmä učitelia, ktorí ma učili, mi okrem dobrého vzdelania, ktoré som neskôr rozvinul aj vzťah k športu a kultúre, vo mne objavili športový talent, ale aj talent pre umelecký prednes. Od roku 1990 som navštevoval Gymnázium v Moldave nad Bodvou, opäť v triede medzevčana Šimona Antla. Po maturite som bol prijatý na Slovenskú poľnohospodársku univerzitu, fakulta ekonomiky a manažmentu, ktorú som v roku 1999 ukončil štátnou skúškou. Po tom čo som skončil s aktívnym športom som sa rozhodol splniť si svoj sen z mladosti a dištančne som v roku 2009 nastúpil na štúdium na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Právnickú fakultu som ukončil v roku 2014 štátnou skúškou, z počiatočného stavu 98 študentov to do úspešnej štátnej skúšky dotiahlo len asi 15 z nás. Chýba mi už iba rigorózne konanie a získanie titulu JUDr., verím, že sa mi to podarí v najbližšom čase.

Zamestnanie

Po absolvovaní základnej vojenskej služby v Prešove som v roku 2001 nastúpil do svojho prvého zamestnanie v poisťovni R+V. Na starosti som mal poistenie firemných klientov. Po zániku poisťovne som jeden rok pracoval v marketingovej agentúre a potom som nastúpil ako obchodný zástupca do spoločnosti EuroWeb, kde som ponúkal riešenia pripojenia na internet pre firemných zákazníkov. Opäť po predaji spoločnosti som v roku 2005 menil zamestnanie a nastúpil som do pekárne VAMEX, kde som pôsobil až do roku 2016, teda 11 rokov. Prešiel som rôznymi riadiacimi pozíciami, od riadenia maloobchodných prevádzok až po marketing výrobkov a obalov. V roku 2016 som dostal ponuku od spoločnosti AMETYS, pre ktorú pracujem dodnes ako asistent a poradca konateľa. Každá pracovná pozícia ma naučila veľa nového, spoznal som veľa šikovných ľudí, vybudoval priateľstvá, ktoré trvajú dodnes. Rád by som využil svoje skúsenosti, vedomosti a potenciál v prospech mesta, v ktorom žijem.

Záľuby

Mojou najväčšou životnou záľubou je šport. Nikdy to nebol profesionálny šport, ale šport ma naučil prekonávať sám seba, dôsledne sa pripraviť a nič nepodceniť. Od svojich 10 rokov som hrával futbal, najprv za Nižný Medzev pod vedením Ota Hudáka, neskôr za Vyšný Medzev, kde futbal viedol futbalový nadšenec pán „Keče“. Po tom, čo sa v Nižnom Medzeve obnovilo žiacke mužstvo pod vedením Rudolfa Kovaríka, hrával som ako žiak a dorastenec za Medzev. Za mužov som nastúpil ako 17 ročný, Medzev vtedy hrával III. triedu. Bol som pri postupe do II., I. triedy a postupe do V. ligy, kedy viedol klub Štefan Murcko a trénoval Radko Király. V sezóne 1999/2000 som hrával IV. ligu v Moldave nad Bodvou. Po vojenčine som hrával v Medzeve a po tom, čo už som sa nevedel venovať z dôvodu iných povinností tréningu, som svoju futbalovú kariéru ukončil pôsobením v Paňovciach v roku 2009.


Aj po ukončení futbalovej kariéry som na šport nezanevrel. Dal som si cieľ aspoň raz odbehnúť medzevský polmaratón, a preto som začal s behom. Prvýkrát som zabehol medzevský polmaratón v roku 2O12. Všimol si ma pri bežeckom tréningu Jano Imling, ktorý ma oslovil so vstupom do bežeckého klubu a tak som sa stal členom BK Spartak Medzev, ktorého členom som aj v súčasnosti. Aktívne sa zapájam do organizovania Hámorníckeho polmaratónu a Hámorníčka, toho roku by sme prvýkrát mali organizovať aj adventný beh pre všetkých nadšencov behu v Medzeve.
K mojim ďalším záľubám patrí horská cyklistika, najmä v prírode v okolí Medzeva. Potom je to záhrada, na ktorú mám ale strašne málo času a chov králikov. Napriek tomu, že podstatnú časť dňa trávim v práci, snažím sa okrem rodiny venovať aj mojim záľubám, ktoré mi pomáhajú v osobnostnom raste. Okrem toho sa snažím nejaký čas vyčleniť aj pre akési „právne poradenstvo“ pre známych a ľudí z Medzeva, ktorí ma oslovia, najmä na riešenie vlastníckeho práva k pozemkom, ktoré užívajú. Vlastnícke vzťahy vnímam ako jednu z najväčších prekážok rozvoja nášho mesta. Je nevyhnutné v Medzeve uskutočniť pozemkové úpravy, bez nich je každá väčšia investícia skoro nemožná.

Nie som členom žiadnej politickej strany. Politiku vnímam ako nevyhnutnú súčasť riadenia spoločnosti. Nemyslím si však, že v komunálnej politike by mala vysokú váhu príslušnosť k politickej strane. Som človek otvorený pre dialóg a hľadanie kompromisov. To je politika, ktorú ponúkam. Myslím si, že dokážem ako nestranník komunikovať s predstaviteľmi hociktorej politickej strany alebo hnutia a nie som tým pádom viazaný straníckymi pokynmi alebo „koaličnými“ dohodami. Som človek čestný, ktorý bojuje za dodržiavanie zákonov, aj u nás v Medzeve, preto som presvedčený, že ak sú naplnené zákonné podmienky, štát je povinný si plniť svoje povinnosti bez ohľadu na politickú príslušnosť alebo nepríslušnosť komunálneho politika.